מדרחובים חדשים בתל אביב- יפו

13 מדרחובים חדשים בעיר

כחלק מהאסטרטגיה להיפוך פירמידת ההתניידות בעיר ולתעדוף של הולכי רגל ורוכבים על פני נהגים ובעקבות משבר הקורונה, האצנו תכניות לביצוע מדרחובים, שבילי אופניים, אזורי מיתון תנועה והסדרי פריקה וטעינה לעסקים. עבודה מורכבת שבה עוסקים הצוותים המקצועיים של אגף התנועה והרשות לתחבורה בהובלתי.

בימים האחרונים הודענו על 13 מקטעי רחוב שיסומנו כמדרחובים סגורים לתנועת כלי רכב. הרחובות הצפויים להיסגר לכלי רכב הינם רחובות מסחריים אשר בחלקם יוצבו כיסאות וריהוט רחוב. המדרחובים צפויים להטיב עם הסוחרים ובעלי העסקים במקום וכמובן עם התושבים והמבקרים הרבים אשר יזכו ללכת במרחב עירוני בטוח, נגיש ומזמין המקל גם על שמירת כללי הריחוק החברתי. אני מאמינה שכל אחת מהתכניות שיוצאות לפועל תטיב את סביבתה. למשל מדרחוב ברחוב דניאל אולי קשה לעיכול עבור סוחרי שוק הכרמל אבל טומן הזדמנות כי בתוספת קצת ריהוט רחוב יכול לתרום לשגשוג העסקי של השוק הדרום מערבי ולשפר מאוד את חווית הקניה ואת איכות ההליכה הרגלית בסביבה. יתרה על כך, סביב מדרחוב דניאל אפשר לפתח "סופר בלוק", כמו בברצלונה, שיגיע במקביל עד סמטת הכרמל ויכלול עוד 3 סמטאות שכבר היום סגורות לתנועת כלי רכב.

אני יודעת שזו הדרך לקדם הליכתיות בעיר, אבל תמיד כואב שדבר אחד בא על חשבון דבר אחר. אין ספק שלצד שבחים נקבל גם ביקורת. לזכותנו נאמר שאנו בטוחים שהפרויקטים יתרמו למרחב ויביאו לשגשוג בסביבתם.

הביצוע יהיה מהיר, באמצעות מחסומים, אדניות, קונוסים ופח צבע, כמו במדרחוב לווינסקי, ובמידת הצורך הוא רוורסיאלי וניתן לא רק לביצוע מהיר אלא גם לשינוי ותיקון, בקלות.
תל אביב יפו יכולה וצריכה להיות המגדלור והמצפן לעשייה שתהפוך את משבר הקורונה להזדמנות כשאנו מיישמים פרויקטים עירוניים תחבורתיים חלקם באמצעים טקטיים מהירים כפי שמבוצע בערים גדולות בעולם.

הרחובות שיוסבו בהדרגה למדרחובים הם:
אשתורי הפרחי-הסבת הרחוב למדרחוב וחיבורו לכיכר בזל תשפר את המרחב הציבורי ותסייע לעסקי הרחוב.
– נחלת בנימין- המקטע בין הרחובות קלישר לרוטשילד יהפוך למדרחוב במטרה להרחיב את מרחב הולכי הרגל ורוכבי האופניים בסביבת אלנבי וכן להרחיב את שטח העסקים.
– רחוב הארבעה-הפיכת המקטע בין הרחובות קרליבך לדה וינצ'י למדרחוב יכלול מרחב ציבורי משותף משולב עם אופניים.
– רחוב פלורנטין-המדרחוב יתפרס בין הרחובות בן עטר- ויטאל- קורדובירו / פרנקל. במקביל יורחב שטח פעילות עסקי הלילה.
– רחוב העלייה השנייה-מדרחוב בסופי שבוע ברחוב זה בסמוך לטיילת ישמש הולכי רגל ורוכבי אופניים.
– רחוב דניאל– בין הרחובות הכרמל והרברט סמואל-הפיכת מקטע זה למדרחוב יקל על חיבור מסוף הכרמלית לים.
אלוף בצלות– יצירת מדרחוב בין הרחובות נחלת בנימין לרחוב השוק ישפר ויגדיל את המרחב הציבורי בפלורנטין.
רחוב נג'ארה-סגירת הרחוב לתנועה יאפשר הגדלה של שטח פעילות העסקים בכרם התימנים. המהלך מקדים את הסגירה הצפויה לקטע במסגרת עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה הצפויות להתחיל בעוד מספר חודשים.
– סמטת בית הבד-הסבת הסמטה למדרחוב בשעות הערב והלילה תאפשר את הגדלת שטח הפעילות של עסקי הלילה בעורף בית רומנו ואת שיפור המרחב הציבורי.
– רחוב יוסי בן יוסי– מדרחוב 24/7.
– רחוב סגולה-מדרחוב ביפו

בנוסף יורחבו מדרחובים קיימים:
הרחבת מדרחוב שינקין- הרחבת זמני פעילות המדרחוב בימי שישי בבוקר ובצהריים בין הרחובות רוטשילד עד אלנבי, לשימוש הולכי הרגל ורוכבי האופניים.
הרחבת מדרחוב לוינסקי– בין רחוב השוק לרחוב הרצל, יהפוך למדרחוב 24/7.